FAQ Reizen & Corona 2020
>> Reizen in 2021? Boek je reis met extra corona-garanties!
LAATSTE UPDATE 06/06 17:00
We volgen de situatie op de voet en werken deze blog bij van zodra er nieuwe ontwikkelingen zijn.
UPDATE 10/06 18:00
Alle gezinsreizen corona-proof
Alle reizen die deze zomer doorgaan zijn corona-proof en houden rekening met de geldende richtlijnen.
We volgen zo oa de veiligheidsprotocollen van de Spaanse/Italiaanse overheid bevoegd voor actief toerisme, net als die voor hotellerie.
Zo zal bijvoorbeeld voldoende afstand moeten gehouden worden tussen de gids en je gezin. Op plaatsen of situaties waar dit niet mogelijk is, voorzien we aangepast beschermingsmateriaal.
Installaties en sportmateriaal worden ontsmet en uitgeleend op basis van specifieke veiligheidsvoorschriften.
Meer details hierover krijg je ter plaatse van je gids.
De genomen maatregelen zullen in geen geval afbreuk doen aan de beleving van de activiteit en uiteraard ook niet aan de normale veiligheidsregels die we mbt de activiteiten altijd al hanteerden.
UPDATE 06/06 18:00
Nieuw concept voor zomer 2020: kant-en-klare individuele gezinsvakanties
Voor reizen in je eigen bubbel ziet het er deze zomer echter wel heel wat veelbelovender uit! We lanceren daarom, naast de reeds bestaande reizen op maat, ook individuele reizen waar je zelf helemaal niks hoeft aan voor te bereiden.
Ontdek hier onze nieuwe bubbel-reizen voor zomer 2020: vaste reisdata, vast activiteitenprogramma en een privégids voor je eigen gezinsbubbel.
Opgelet: de beschikbaarheid is beperkt, vol = vol.
UPDATE 06/06 15:00
Alle groepsreizen naar Spanje en Italië geannuleerd
Ondanks de vele positief evoluerende maatregelen mbt de Corona-pandemie, zijn er voor ons nog heel wat onzekerheden of we groepsreizen wel veilig en kwalitatief kunnen organiseren.
De campings zullen open mogen maar met welke beperkingen qua aantal aanwezigen, afstandsregels en sanitair is nog lang niet duidelijk. Regelgeving voor het begeleiden van buitensportactiviteiten mikt momenteel op beperkte groepjes, al zijn ook hier nog geen effectieve regels bevestigd. Maar vooral voor het groepsgebeuren, het gezellig samenzijn, de kids-animatie, kortom het hart van onze groepsreizen is er momenteel nog geen witte rook te zien.
Zowel de veiligheid als het groepsgebeuren zijn belangrijke waarden in onze groepsreizen. Aangezien we op dit moment nog steeds niet met zekerheid kunnen zeggen of we de spirit van onze groepsreizen wel kunnen waarmaken, beslisten we om alle groepsreizen naar Spanje en Italië te annuleren.
We begrijpen dat reizigers die pas later reizen zich afvragen waarom we niet nog wat langer kunnen afwachten. Het antwoord daarop is dat onze groepsreizen eigenlijk één groot evenement zijn. Het opbouwen van alle kampen duurt bijvoorbeeld al enkele weken. Heel wat reizigers willen ondertussen ook graag duidelijkheid en willen de kans niet mislopen om nog een alternatieve reis te kunnen plannen. Op een bepaald moment moet de knoop dus worden doorgehakt. Het was een moeilijke beslissing maar we zijn ervan overtuigd dat het de enige juiste is op dit moment.
Praktisch
Je reis wordt geannuleerd en je ontvangt een tegoedbon voor de reeds betaalde reissom.
Deze tegoedbon is geldig tot december 2021 en kan je gebruiken voor een latere reis. Geldig voor alle LifeLong Exploring reizen.
Je ontvangt de tegoedbon automatisch voor 20 juni 2020, je hoeft hiervoor niks te doen.
Tot 14 juni 2020 kan je ook nog omboeken naar 2021 aan dezelfde prijzen als zomer 2020. Je bent tot dan ook zeker van je plaats als je exact dezelfde reis boekt als in 2020. Je reeds betaalde reissom wordt in dit geval overgedragen naar de nieuwe reis.
Tot en met 14 juni krijg je ook voorrang op de nieuwe individuele reizen. Vanaf 15 juni worden deze ook voor nieuwe deelnemers opengesteld. (Opgelet: de plaatsen voor deze reizen zijn beperkt.) Je reeds betaalde reissom wordt in dit geval overgedragen naar de nieuwe reis.
Wil je omboeken naar zomer 2021 of naar een individuele reis in 2020, vul dan hier het omboekingsformulier in.
UPDATE 25/05 13:00
Alle reizen voor jeugdgroepen -18 geannuleerd
Naar aanleiding van de beslissing van de Nationale Veiligheidsraad werden alle jeugdkampen die verder dan 150km buiten de landsgrenzen doorgaan, geannuleerd.
Voor onze andere reizen volgen wij de ontwikkelingen op de voet. Van zodra een reis zou geannuleerd worden brengen we de reizigers onmiddellijk op de hoogte.
UPDATE 30/04 18:00
Flexibel omboeken naar zomer 2021 tot 14 juni
De ene dag een hoopvolle opening, de andere dag een koude douche: ook wij kunnen op dit moment nog geen duidelijkheid scheppen of de zomerreizen al dan niet zullen doorgaan. Maar omdat we begrijpen dat het voor sommige gezinnen moeilijker wordt om te blijven afwachten, besloten we om het omboeken naar zomer 2021 nu al mogelijk te maken voor alle Family Adventure reizen.
Tot 14 juni 2020 kan het omboeken naar zomer 2021 ook volledig kosteloos.
KLIK HIER voor het online omboekingsformulier.
Voorwaarden flexibel omboeken:
- Omboeken kan tot 4 weken voor afreis en dit tot 14 juni 2020
- Omboeken kan enkel naar een Family Adventure reis in zomer 2021
- Je ontvangt een nieuw reiscontract met de gebruikelijke betalingstermijnen (voorschot 30% van de reissom: onmiddellijk; saldo: 6 weken voor de nieuwe afreis in 2021)
- Er geldt geen vroegboek-actie voor de reizen in 2021.
- Indien de nieuwe reis duurder is dan de initiële reis, betaalt u het verschil bij. Is de nieuwe reis goedkoper, dan betalen we het verschil terug, tot maximaal 10% van de originele reissom en onder de vorm van een waardebon voor LifeLong Exploring reizen.
- Indien een vlucht is inbegrepen in de reis, is flexibel omboeken enkel mogelijk indien de nieuwe vlucht wordt uitgevoerd door dezelfde luchtvaartmaatschappij.
- Omboeken kan slechts 1 maal kosteloos, wordt er nadien nog gewijzigd dan gelden de normale wijzigingskosten of annuleringsvoorwaarden.
- De identiteit van de reizigers kan gewijzigd worden, de hoofdboeker en het aantal reizigers dienen ongewijzigd te blijven.
- Een omboeking die niet onder deze voorwaarden valt, valt automatisch onder de normale wijzigingskosten of annuleringsvoorwaarden.
Aanbod groepsreizen zomer 2021
We beslisten om de volledige programmatie van zomer 2020 over te nemen. Heb je nu bv de Canyon Mix geboekt van 11 tot 18 juli, dan ben je er dus zeker van dat je diezelfde reis kan boeken van 10 tot 17 juli 2021. Op dit moment namen we ook de prijzen van 2020 over, je kan je reis momenteel dus aan exact dezelfde voorwaarden omboeken.
Voor het omboeken geven we voorrang aan de reizigers die hun reis verplaatsen naar exact dezelfde reis in 2021. Wil je een ander reispakket, locatie, logement of reisperiode, dan zetten we je nieuwe reiskeuze mogelijks even in optie tot wanneer we zekerheid hebben over de beschikbaarheid ervan. Hierna ontvang je ofwel de bevestiging van je omboeking of zullen we je vragen een andere nog beschikbare reis te kiezen.
Aanbod individuele reizen zomer 2021
Deze reizen worden zoals steeds op maat gemaakt. We kunnen sowieso de beschikbaarheid van onze gidsen garanderen als de reis qua periode gelijkloopt. Ook de prijzen van de activiteiten zullen gelijk blijven. We zijn momenteel nog aan het praten met onze partners die hotel en casa rural voorzien om ook daar de beschikbaarheid en prijzen van 2020 te kunnen overnemen.
Betalingstermijn reissaldo versoepeld naar 3 weken voor vertrek
Voor alle afreizen tot en met 18 juli versoepelden we de betalingstermijn van het saldo naar 3 weken voor vertrek (in plaats van de gebruikelijke 6 weken voor vertrek).
UPDATE 25/04 16:00
Reizen tot en met 8 juni geannuleerd
Naar aanleiding van de beslissing van de Nationale Veiligheidsraad van 24 april om alle niet-essentiële reizen naar het buitenland te verbieden tot en met 8 juni, werden ook alle LifeLong Exploring reizen tot en met 8 juni geannuleerd. De betrokken reizigers kregen hierover al de nodige communicatie.
Voor reizen na deze datum volgen wij de ontwikkelingen op de voet. Van zodra een reis zou geannuleerd worden brengen we de reizigers onmiddellijk op de hoogte.
UPDATE 25/03 11:00
Reizen tot en met 23 april geannuleerd
Momenteel werden alle LifeLong Exploring reizen tot en met 23 april geannuleerd. De betrokken reizigers kregen hierover al de nodige communicatie.
Voor reizen na deze datum volgen wij de ontwikkelingen op de voet. Van zodra een reis zou geannuleerd worden brengen we de reizigers onmiddellijk op de hoogte.
UPDATE 20/03 08:00
Is het niet veiliger om nu al zelf te annuleren?
Niet veiliger...
Wij zijn aangesloten bij het Garantiefonds Reizen dat in geval van een faillissement (cfr Thomas Cook) de reizigers sowieso terugbetaalt. Door de nieuwe voucher-regeling (zie update 18/3) worden massale faillissementen vermeden en zal dat Garantiefonds ook de nodige dekkingen kunnen blijven bieden voor de bedrijven die alsnog de boeken moeten sluiten. Mocht dat bij ons het geval zijn, zie je als reiziger dus sowieso je geld terug.
Wij zijn een gezond bedrijf met voldoende reserves. Als ook de ganse zomer straks in het gedrang komt, betekent dit voor ons niet meteen de boeken toe. We zullen een gans jaar gewerkt hebben, werknemers en vaste kosten betaald hebben, zonder inkomsten op het eind, wat heel pijnlijk zal zijn, maar volgend jaar staan we er sowieso terug.
...wel duurder!
> Zelf annuleren wanneer de reis nog doorgaat = annuleringskosten verschuldigd = dat geld ben je kwijt.
> De reis gaat niet door = je krijgt een voucher voor de ganse reissom.
> Wij gaan failliet = gedekt door het Garantiefonds Reizen = je krijgt je geld terug.
Als je door de corona-situatie zelf in financiële problemen dreigt te raken, kan het wél veiliger zijn om je reis nu al te annuleren. Als het straks moeilijk wordt om het saldo van je reis te betalen, dan kan je er inderdaad beter voor kiezen om je reis vroegtijdig te annuleren. Hieraan zijn dan wel annuleringskosten verbonden (deze kan je terugvinden in onze reisvoorwaarden (art. 20)) waarvoor je geen voucher zal ontvangen. In alle andere gevallen wacht je best gewoon even af of de reis doorgaat of niet, je geld ben je sowieso niet kwijt dan.
UPDATE 19/03 12:00
In de media wordt aangeraden om deze zomer niet naar het buitenland te reizen. Wat nu?
Op dit moment kan niemand met zekerheid zeggen wanneer het leven terug zijn normale gang zal gaan en of zomerreizen naar het buitenland zullen doorgaan of geannuleerd worden. Op basis van de informatie die we nu hebben, gaan deze reizen door. Wij volgen alles uiteraard heel kort op en zullen indien nodig nieuwe maatregelen treffen. Zowel een negatief reisadvies van de overheid als onze eigen inschatting van de veiligheid van ons team en onze reizigers telt bij het nemen van onze beslissing om een reis al dan niet te laten doorgaan. Van zodra wij met zekerheid weten dat ook de zomerreizen in het gedrang komen, brengen we jullie persoonlijk op de hoogte, je hoeft ons hiervoor zelf niet te contacteren.
Hoe graag we het ook zouden willen, op dit moment kunnen ook wij nog niks zeggen over het al dan niet doorgaan van de zomerreizen.
UPDATE 18/03 11:00
Reis geannuleerd? Je krijgt een voucher ipv terugbetaling.
We proberen uiteraard in de eerste plaats je vakantie te redden door een andere locatie of tijdstip voor te stellen, lukt dat niet dan krijg je van ons ipv een terugbetaling (zoals voorzien in de reiswet) een voucher voor de volledige som van je reispakket. Deze kan je gebruiken voor alle LifeLong Exploring reizen die doorgaan tot en met eind 2021.
De minister keurde deze tijdelijke maatregel goed om te vermijden dat reisorganisatoren door de huidige problemen straks massaal failliet gaan omdat ze de reissommen niet kunnen terugbetalen (daar werden ondertussen immers al leveranciers en werknemers mee betaald). Door het recente Thomas Cook gebeuren weten de meeste mensen dat bij een faillissement van een vergund reisburo de reizigers beschermd zijn en hun reissom via de verzekering financieel onvermogen (bij ons is dit het Garantiefonds Reizen) zullen terugkrijgen. Alleen is de huidige situatie héél extreem. Als straks de ganse reissector failliet gaat, stort ook het systeem van verzekeraars en herverzekeraars ineen en ben je als reiziger uiteindelijk toch je geld kwijt bent.
We begrijpen dat sommige reizigers dit misschien minder leuk vinden, en liever hun geld terugbetaald hadden gezien. Wij zijn als reisorganisatie echter heel dankbaar voor deze mogelijkheid. Deze maatregel zorgt ervoor dat wij straks onze reizen kunnen blijven aanbieden en onze medewerkers kunnen blijven tewerkstellen maar ook jullie zijn er zo zeker van dat jullie geld niet verloren gaat.
Op 07/04 werd het Ministerieel Besluit uitgebreid: Als je de voucher niet wil of kan verzilveren voor het boeken van een reis dan kan je vanaf 12 maand na de uitgifte ervan een terugbetaling aanvragen. Deze terugbetaling zal je dan ten laatste 6 maand later ontvangen.
Moet ik de volledige reissom betaald hebben om aanspraak te maken op de voucher?
Nee dat is niet noodzakelijk. Als wij een reis annuleren, bezorgen we je een voucher voor het bedrag dat je op dat moment reeds hebt betaald.
Annuleren wij een reis vóór de saldo-datum op je reisbevestiging en heb je dus enkel nog maar het voorschot gestort, dan krijg je een voucher ter waarde van het voorschot. Annuleren wij een reis en heb je al de volledige reissom gestort, dan krijg je een voucher ter waarde van de volledige reissom.
Kan ik wachten met het betalen van mijn reissom tot ik zeker ben dat de reis doorgaat?
Nee dat gaat niet. Zolang de reis doorgaat gelden de standaard reisvoorwaarden. Het saldo dien je nog steeds te betalen op de datum voorzien op je reisbevestiging. Wanneer je dit niet zou doen, annuleer je in feite je reiscontract met ons en zal je de daaraan verbonden annuleringskosten moeten betalen (deze kan je terugvinden in onze reisvoorwaarden (art. 20)).
Op 30/04 beslisten we om de betalingstermijn van het saldo te verlengen: in plaats van de datum vermeld op je reisbevestiging, dien je nu het saldo te betalen ten laatste 3 weken voor afreis.
Kan ik mijn zomerreis nu al annuleren en het voorschot houden voor een andere reis?
Nee dat gaat niet. Als je annuleert op het moment dat de er nog geen sprake is dat de reis niet kan doorgaan, zijn daar annuleringskosten aan verbonden. Welke die kosten zijn, kan je terugvinden in onze reisvoorwaarden (art. 20). De vouchers mogen enkel uitgeschreven worden voor reizen die niet meer kunnen doorgaan omwille van de huidige corona-epidemie.
UPDATE 16/03 17:00
Gaat mijn reis nog door?
Momenteel werden alle LifeLong Exploring reizen tot en met 10 april geannuleerd. De betrokken reizigers kregen hierover al de nodige communicatie.
Voor reizen na deze datum volgen wij de ontwikkelingen op de voet. Van zodra een reis zou geannuleerd worden brengen we de reizigers onmiddellijk op de hoogte.
Wat gebeurt er als Family Adventure mijn reis annuleert?
In het geval er op de bestemming een negatief reisadvies geldt en wij de reis dus niet kunnen uitvoeren zoals voorzien, zullen we in de eerste plaats samen met jullie kosteloos op zoek gaan naar een alternatief: reizen naar een andere locatie of op een ander tijdstip. Als dit niet mogelijk is, krijg je van ons de reissom terugbetaald (*). (* Ondertussen werd beslist om bij annulatie de reissom als waardebon te vergoeden, zie update 18/3).
Kan ik zelf mijn reis annuleren?
Annuleren kan je altijd maar daar zijn dan annuleringskosten aan verbonden. Welke die kosten zijn, kan je terugvinden in onze reisvoorwaarden (art. 20).
Wil je zelf annuleren omwille van de epidemie maar is er op dat moment geen negatief reisadvies en kan de reis wel doorgaan, dan annuleer je dus op eigen kosten.
Is het een goed idee om nu een zomerreis te boeken?
Er is weinig reden om dat niet te doen. In geval de reis niet kan doorgaan bekijken we samen welke alternatieven mogelijk zijn of krijg je de reissom terugbetaald(*). Hou er rekening mee dat onze zomerreizen ondertussen toch al zo’n 70% vol zitten. Wanneer je wacht met reserveren tot de situatie er terug wat beter uitziet, kan het zijn dat je favoriete reis niet meer beschikbaar is. Wij zijn in elk geval op post om je van het nodige reisadvies te voorzien. (* Ondertussen werd beslist om bij annulatie de reissom als waardebon te vergoeden, zie update 18/3).
Dekt mijn annuleringsverzekering een negatief reisadvies?
Zo goed als zeker niet. Allianz, van wie wij de polissen voorstellen aan onze reizigers, komt niet tussen als je annuleert omdat het corona-virus op je bestemming woedt. Dit is ook zo bij zo goed als alle verzekeringsmaatschappijen. Epidemieën en risico’s die op zo’n schaal voorvallen zijn steeds uitgesloten. Er zijn enkele polissen die dit wel dekken (bv de Royal Service van Allianz) maar die zijn zeer schaars, dit zijn steeds de jaarpolissen van de duurste categorieën en worden ook zeer weinig onderschreven.
Kan ik nu nog een annuleringsverzekering afsluiten?
In principe niet, dit dient steeds onmiddellijk bij boeking te gebeuren (en niet enkel owv corona; dit om misbruik te vermijden dat een verzekering wordt afgesloten voor een annuleringsreden die op het moment van afsluiten al gekend is).
De maatschappij laat uitzonderlijk toe om deze later nog af te sluiten maar zal de annuleringskosten niet dekken wanneer blijkt dat de reden waarom je zou annuleren op dit moment al zou gekend zijn (bv: je sluit de polis nu af maar bent al in behandeling voor een kapotte meniscus, deze blijkt deze zomer niet helemaal hersteld en daarom annuleer je > verzekering komt niet tussen. Sluit je nu de polis af en breek je in juni een been waardoor je moet annuleren dan zal de verzekering wel tussenkomen).
Nu nog een annuleringsverzekering afsluiten owv corona heeft geen zin omdat 1/ annuleren owv corona niet (of zelden) gedekt is en 2/ in de polissen waarin dit wel gedekt is corona waarschijnlijk zal gezien worden als een vooraf gekende oorzaak en daarom dus toch niet gedekt.
Dekt mijn reisbijstandsverzekering kosten mbt corona?
Dekt mijn reisbijstandsverzekering kosten mbt corona?
NUTTIGE LINKS VOOR REIZIGERS MBT CORONA
Informatie over reizen en corona: website van de Federale Overheid Economie.
Informatie over het coronavirus: website van de Federale Overheid Volksgezondheid.
Reisadvies per land: website van de Federale Overheid Buitenlandse zaken.